(Oorspronkelijk verschenen op Mypunksnotdead)

Een hele tijd geleden klaagde de ex-poetsvrouw van mijn ma’s partner over mijn zuster. Ze vond haar een verwend nest dat enkel om geld geeft en voegde eraan toe: “Ik wil niet weten met hoeveel mannen die al geslapen heeft!”

Ik was op dat moment niet in fighter modus en heb er niet werkelijk op gereageerd, iets waar ik nu natuurlijk spijt van heb. Soms zijn we echter een beetje moe gevochten, of ook gewoon laf.

Het is gek hoe vrouwen elkaar altijd de grond in willen boren. Het is alsof ze strijden om het plaatsje van de knapste, vlijtigste madonna in een wereld waarin de waarde van een vrouw bepaald wordt naargelang het mannelijk applaus.

Mijn zus is materialistisch, tot daar toe. Maar ik ken weinig mensen die zoveel werken als haar. Verwend is ze dus al zeker niet. En voor zover ik weet heeft ze meestal gewoon braafjes met haar langdurige mannelijke partners gevreeën. Allemaal zeer voorbeeldig en volgens het boekje.

Ik daarentegen ben allesbehalve materialistisch, maar vermijd loonarbeid waar het maar kan en heb al zoveel sekspartners van elk mogelijk geslacht (en helaas ook dodelijk saaie seks) gehad dat ik ze niet meer op zeer veel handen kan tellen.

Mijn zuster ziet eruit als een classy, maar tegelijk ook sporty barbie waarvoor alle venten zich omdraaien. En andere vrouwen zijn daar jaloers op omdat ze zelf niet aan dat ene voorgekauwde schoonheidsideaal voldoen en van jongs af aan gepusht worden met elkaar te concurreren. En jaloerse vrouwen gaan andere succesvolle vrouwen dan zwartmaken op de manier waarop ook Maria Magdalena al meer dan 2000 jaar door het slijk gehaald wordt: slut shaming.

Barbies zoals mijn zus kan men het beste naar beneden halen door er een hoer van te maken, want hoeren worden in deze maatschappij nog steeds behandeld als waren ze het gebroed van de duivel en minder waard dan een rosse cent.

En ik dan, de real slut, kan ongemerkt mijn gangetje gaan, want door mijn andro tomboy look vorm ik niet werkelijk een bedreiging voor andere vrouwen. Het gebeurt al eerder dat ze verliefd op me worden, dan dat ze me een slet noemen.

In onze flat was er een keer een knappe, Finse barbie die de kamer van mijn huisgenote onderhuurde. Ze studeerde wiskunde aan de unief en haar hobby’s waren met haar Finse hipster gang naar de Berlijnse technotempels gaan, drugs gebruiken en knappe gasten ‘abschleppen’ zoals men dat zo mooi in het Duits zegt. De volgende morgen smeet ze die gasten dan weer buiten en stonden ze allemaal te janken voor onze voordeur. Ze consumeerde beautiful boys als waren het haar sigaretten.

Wees een slet wanneer je daar zin in hebt. Maar zorg er dan tenminste voor dat je goede seks hebt. En dat het veilig is. En dat je huisgenoten ‘s morgens wanneer ze eigenlijk ontbijt willen inkopen geen gebroken harten aan de voordeur moeten lijmen.

En misschien moeten we ook meteen een ander woord voor ‘slut’ vinden want het is en blijft een lelijk woord dat moeilijk te reclaimen valt, of niet?

a62a87bb9c5115c9bf62d9f7232bc02a