Geef de begijnen een identiteit-01

Inspirerende vrouwelijke rolmodellen? In onze geschiedenisboeken komen ze bij uitzondering voor. Vrouwenerfgoed, vastberaden en wilskrachtige vrouwen, worden systematisch ‘gewist’. Nochtans zijn ze talrijk, deze vrouwen, ook in ons Vlaamse en Nederlands gebied!

Debby Van Linden raakte drie jaar geleden bezield door de begijnen. ‘De ontdekking van de begijnenbeweging en haar erfgoed gaf mijn leven een nieuwe wending. Ik werd me bewust van hoe weinig erfgoed er over en van vrouwen is en hoe weinig belangstelling het geniet. Ook ontdekte ik dat er van ‘begijntjes’ geen sprake was: begijnen waren onafhankelijke vrouwen die in de Middeleeuwen voor een levensstijl, weg van het heersend mannelijk gezag, kozen. Zij kozen voor een eigen identiteit, een eigen religieuze invulling én voor een onderling netwerk van vrouwen. Tevens zetten ze een nieuw literair genre neer: schrijven in de volkstaal over spiritualiteit. De begijnen worden in die hoedanigheid ‘ de eerste feministen’ genoemd’ – en dit acht eeuwen lang!’

Van Linden startte tijdens haar bezoeken aan alle Vlaamse en Nederlandse begijnhoven de blog ‘begijnhovenueeste’ en vervolgens een overkoepelende facebookpagina. Op vraag brengt ze het begijnenerfgoed over via lezingen en vertelwandelingen. ‘Nu is het tijd voor de volgende stap: een boek over de begijnen met de titel ‘Wijze vrouwen’. Hierin wil ik de vrouwen zélf centraal zetten: de begijnen die prachtige religieuze boeken schreven, die leidinggevende waren,… die 800 jaar erfgoed tot stand brachten.’

Om haar onderzoek te kunnen financieren, startte Van Linden een crowdfundingscampagne op. ‘Crowdfunding is het Engelse woord voor ‘vele steunbijdragen van een grote groep mensen’, ‘vele kleintjes maken groot’ zeg maar. Het komt erop neer dat je een bedrag stort en er iets voor in de plaats krijgt, een deel van het boek bijvoorbeeld. ‘Ik koos voor deze formule omdat de begijnen een soortgelijk systeem hanteerden: zijn hadden een zelfontworpen fonds met de naam ‘Heilige Geesttafel’ waarmee ze elkaar ondersteunden.’

Van Linden staat in de startblokken om haar boek te schrijven. ‘Als auteur kan ik niet zonder samenwerking met andere, gemotiveerde mensen. Het opzoekwerk en het schrijven komen op mijn rekening, de vormgeving vertrouw ik toe aan Wim Vandamme en dichteres Leen Raats schrijft per boekdeel een gedicht. Beiden vertalen de waarden van de begijnen, schoonheid en soberheid, op hun eigenzinnige manier.’

Van Linden licht als laatste de crowdfunding toe: ‘Het project staat of valt met mensen die een donatie doen, die de begijnen een warm hart toedragen. Ik geloof erin. Waar ik de energie vandaan haal? Wel, mijn rolmodellen waren gedreven en eigenwijs, daar neem ik een voorbeeld aan.’

Doneer nu voor ‘Wijze vrouwen’ via https://www.voordekunst.nl/projecten/4212-geef-de-begijnen-een-identiteit

Alle info over het project via www.wijzevrouwenboek.wordpress.com

Naast het begijnenerfgoed komen talrijke rolmodellen aan bod op www.herstorischerfgoed.wordpress.com

Geef de begijnen een identiteit-02