il_570xN_465315995_r36hEn hier zijn we weer met een vers hoopje zinerecensies! De zines die we hier bespreken zijn nog afkomstig van het Queer Zine Fest London 2013 (ja, ’t was veel leesvoer en dit is nog niet alles) en behandelen allerlei feministische en queer onderwerpen zoals riot grrrl, okselhaar, anarcha-feminisme, transmuzikanten, abortus, inspirerende vrouwen van vroeger en nu… Het zijn zines met posters, artikels, tekeningen, interviews, collages en strips, vanalles wat. Contactgegevens of websites waar je de zines kan bestellen staan telkens bij de recensie.

Binnenkort: recensies van zines van de Alternatieve Boekenbeurs in Gent, van een queer-feministisch festival in Leipzig, en geprinte zines die je online kan downloaden!

2013 Grrrl Style Now?

Wat betekent riot grrrl anno 2013? (of 2014?) Riot grrrl was een beweging van jonge feministes in de punkscene begin jaren ’90 die streden tegen het seksisme in hun omgeving en een podium boden aan vrouwen om bv. muziek te spelen of zines te schrijven. Maar is het nu nog relevant?

Dit zine onderzoekt verschillende visies op het fenomeen riot grrrl. Aan de hand van interviews met Britse muzikantes, DJs en artiesten wordt na gegaan welke invloed de riot grrrl bewegeging van begin jaren ’90 heeft gehad en wat riot grrrl vandaag de dag betekent. Dankzij riot grrrl ben ik bij feministisch activisme terecht gekomen en heb ik zines leren kennen, dus het heeft veel voor mij betekend. De bands, songteksten, zines, festivals, het DIY-idee… waren enorm inspirerend, ook al hoorde ik er grotendeels pas achteraf van (ik was nog te jong en ik denk dat riot grrrl begin jaren ’90 toch vooral nog iets Amerikaans en Brits was). Leuk om de meningen en ervaringen van anderen in dit zine te lezen.

E-mail naar Kirsty of Ruth

off7London is off licence

London is Off Licence is gemaakt door Laneutral/Eva Megias, een uit Spanje afkomstige kunstenares die in Londen woont. Haar zine staat vol met originele, grappige en intrigerende tekeningen waarmee ze een persoonlijk beeld van Londen schetst. Dat beeld wordt o.a. bepaald door “greedy landlords”, de crisis en… moedermelk!😀

Het zine was net op tijd af voor de tweede editie van het Queer Zine Fest in Londen. Eva is ze nog de avond voordien gaan kopiëren!🙂 Ze verkocht daar ook leuke gezeefdrukte tassen en T-shirts. Enkele daarvan kan je ook op haar website zien. Eva heeft verder gezeefdrukte tassen gemaakt voor the Feminist Library en de redactie verzorgd voor een zine met de titel I call myself a feminist because samen met haar vriendin en historica Emma Shula Thatcher.

Website van Eva/laneutral

momo-3Momo #3

Momo is Johanna Maria’s perzine (zine met persoonlijke teksten, dagboekfragmenten of verhalen) in broekzakformaat. Johanna Maria is actief in de queer-feministische scene in Leipzig en doet verschillende zineprojecten zoals o.a. Riotmade with love.

In het derde nummer van Momo schrijft Johanna Maria over moeilijke dingen waarmee ze recent te maken had, zoals het verliezen van naasten. Verder schrijft ze over reizen, boeken en richt ze een liefdesbrief naar haarzelf. Het hele zine leest als een brief gericht naar jezelf, de lezer-es.

Website van Momo
Riotmade with love
Bestel bij Heavy Mental distro

not-right-zine-2Not Right #2

Not Right is een Britse riot grrrl punk band, maar ze maken ook zines en promoten de lokale vrouwenbands /riot grrrl scene. In dit nummer hebben ze het o.a. over transpersonen in de punkscene, de nationale ziekteverzekering, politiegeweld en hoe zelf een optreden organiseren. Best een divers zine, alleen een beetje dun. Kijk voor recentere nummers op hun website.

Website van Not Right

Pits Against Patriarchy #1

Pits Against Patriarchy is een zine van Armpits4August (A4A), een liefdadigheidsinitiatief voor mensen met Polycysteus Ovariumsyndroom (PCOS). A4A moedigt vrouwen aan om de volledige maand augustus hun okselhaar te laten staan en vrienden en familie te vragen hen daarvoor te sponsoren. Het gedoneerde geld ging naar Verity, een organisatie die zich inzet voor mensen met PCOS.

In het eerste zine – in collagestijl met roze cover – staan allerlei artikels en post-it tekstjes van vrouwen over hun okselhaar. De verhalen en ervaringen zijn heel uiteenlopend, maar vaak komen dezelfde elementen terug: ze dachten voordien nauwelijks na over het scheren van hun okselhaar, het was een gewoonte, ze voelden zich in het begin onzeker en beschaamd over het laten staan van hun okselhaar, denken dat ze het niet gaan volhouden… en meedoen aan A4A veranderde bij de meeste deelneemsters hun mening en zelfs gewoontes qua lichaamshaar. Naast een goed doel steunen, werden dus hun ogen en geesten geopend, wat zeer fijn meegenomen was.

Bestel het zine via de Etsy van A4A (op papier of pdf). Het tweede nummer is ook al uit.
Website van Armpits4August

The Rag

FrontCoverJoepie, eindelijk nog eens een nieuw nummer van The Rag! Dit (maga)zine in 4-formaat wordt gemaakt door het gelijknamige anarcha-feministisch collectief uit Dublin. Ze beginnen het nummer met een overzicht van (bijna) alles wat ze de voorbije tijd hebben uitgespookt: acties, wandelingen… heel wat! Daarna artikels over abortus (geschiedenis van abortus in Ierland, de evolutie van abortuswetgeving in Ierland en Spanje,… – blijkbaar is de straf op het nemen van de abortuspil in Ierland 14 jaar (!)), verkrachting, eetstoornissen, depressie, kinderen opvoeden als anarcha-feministe, seksuele opvoeding in Ierland, … Heel wat leesvoer dus, en meestal geen vrolijke onderwerpen, maar wel belangrijk om te weten en te delen.

Je merkt dat het collectief van The Rag steeds veel tijd en energie steekt in hun zines. Vandaar misschien dat er altijd veel tijd tussen twee nummers zit. Zowel qua inhoud, opzoekingswerk, uitwerking van de teksten, schrijfstijl en lay-out is dit een mooie publicatie die hopelijk veel gelezen gaat worden.

The Rag heeft een tijdje geleden ook een tekst geschreven voor de nieuwe editie van Quiet Rumours, een boek dat verschillende anarcha-feministische teksten bundelt. Ook een aanrader!

Website van The Rag

Shape & Situate #5

il_570xN_535319982_qjl7Shape & Situate is een zine dat kleine posters bundelt over inspirerende vrouwen of vrouwencollectieven uit Europa. De posters worden gemaakt door eender wie een bijdrage wil leveren aan het zine en de redactie is in handen van Melanie Maddison. Zij maakt ook het zine Colouring Outside the Lines dat vol staat met interviews met kunstenaressen, tekenaressen en andere creatieve vrouwen en ze publiceerde jaren geleden onder andere Reassess Your Weapons, Taking Cultural Production Into Our Own Hands, UK Ladyfest Artwork Zine en I’m Not Waiting: Doing It Yrself Now.

Shape & Situate wil interessante maar vaak vergeten vrouwen herinneren en zo een alternatieve geschiedenis (herstory) opbouwen. In dit nummer kom je bijvoorbeeld posters tegen over de eerste vrouwelijke astronauten, suffragettes, kunstenaressen, the Grannies Are in Action, heksen, anarcha-feministes, muzikantes… Ik had nog van bijna niemand gehoord voor ik dit zine las, maar ben blij dat ik hen heb leren kennen.

Een recensie van Shape & Situatie #1 op deze blog kan je hier lezen en een recensie van Colouring Outside the Lines vind je hier.

Bestel via Etsy van Colouring Outside the Lines

Meer over zines op deze blog: