Sinds de vorige editie van Een doos vol zines besloten we om de zinerecensies te bundelen, want er bestaan zo veel zines die het waard zijn om besproken te worden en er is te weinig tijd om er allemaal apart over te schrijven! De zines die deze keer besproken worden, zijn afkomstig van het Queer Zine Fest in Londen. Er staat ook telkens bij waar je ze kan aanschaffen. Ik heb een heleboel zines geruild en gekocht op dat Queer Zine Fest dus dit is nog maar een eerste lading. Wil je zelf een zine maken, kijk dan hier voor een handleiding en tips.

Adventures in Menstruating #6

Chella Quint’s zine Adventures in Menstruating geeft een alternatieve, vrolijke en informatieve kijk op menstruatie. Je maandelijkse bloedingen zullen nooit meer hetzelfde zijn! Met veel humor bekritiseert ze de typische reclames voor menstruatieproducten en bespreekt ze maankalenders om je cyclus bij te houden. Verder ook grappige gedichten, strips en bijdragen door andere schrijfsters die bv. aan product-testing doen (hoe voelt het om “niks” te gebruiken terwijl je menstrueert) en over een hond genaamd Menses schrijven. Chella wil bloedvlekken normaal en zelfs hip te maken, en dat doet ze sinds kort door stukjes rode stof en hangertjes in de vorm van vlekken te fabriceren. Viva la Menstruacion!

Website: Chart Your Cycle

Brainscan #23

Brainscan is een Amerikaans zine geschreven door Alex Wrekk uit Portland, OR (Amerika). Alex is ook de schrijfster van het fantastische handboek over zines Stolen Sharpie Revolution. Daarnaast organiseert ze mee het Portland Zine Symposium, roept ze op tot de jaarlijkse Internationale Zine Maand, tourt ze met haar zines en doet ze veel andere interessante zineprojecten.

In Brainscan #23 vertelt Alex over allerlei reizen en kijkt terug naar momenten uit haar jeugd. Dit is niet m’n favoriete nummer van Brainscan, het lijkt soms maar wat overschot van verhalen en herinneringen bij elkaar. Vormelijk spreekt het mij wel aan, met een mooie collagestijl. Als je van persoonlijke/reiszines houdt, bestaan er ook veel andere interessante zines zoals Sofakartoffel, Morgenmuffel en Wild Goats and a Locker. (Lees hier een andere recensie van dit nummer en van Stolen Sharpie Revolution).

Website

DIY or Don’t We #3

DIY or Don’t We is een Amerikaans zine dat getuigenissen, verhalen en ervaringen verzamelt van mensen over lokaal activisme oftewel activisme voor en door hun lokale gemeenschap (“community activism”). Terwijl de eerste twee nummers over allerlei soorten activisme en thematieken gingen, focust #3 op voeding: zelf groentes kweken, koken in een buurtkeuken, uitwisselen van zaden, werken in een veggie restaurant… Een inspirerend zine dat aanzet tot zelf je handen uit de mouwen te steken!

Een distro waar je DIY or Don’t We kan bestellen

Here. In My Head #13

Catherine is de oprichtster van Spill the Zines, een blog vol recensies van Britse zines. Ze is ook singer-songwriter en schrijft het persoonlijke zine (perzine) Here. In My Head.

In #13 van Here. In My Head schrijft Catherine over omgaan met verlegenheid en gebrek aan zelfvertrouwen/zelfwaarde, over volwassen worden, over biseksualiteit en over haar onzekerheid bij het formuleren van haar mening. Een (mannelijke lezer) had commentaar op haar zine gegeven dat ze te voorzichtig en onzeker schrijft (bv. “I’m not sure about…” en “I’m still working this out”). Haar twijfelende en nadenkende schrijfstijl irriteerde hem, maar ik vind het zelf net eerlijk en bescheiden overkomen. Ik vind haar mening wel relevant en ze mag er duidelijk voor uitkomen, maar die lezer kon blijkbaar niet doorheen haar twijfel lezen. Misschien iets typisch voor veel geprivilegieerde mannen die door hun socialisatie veel zelfverzekerder zijn over hun mening en standpunten en 100% overtuigd van hun eigen gelijk zelfs in het geval wanneer ze regelrechte onzin verkondigen. Dus keep going, Catherine!

Blog
Website: Spill the Zines

Sugar Paper #12

Knutselzines of craftzines kan ik gewoonweg niet laten liggen dus op het Queer Zine Fest in Londen heb ik enkele nummers van Sugar Paper gekocht. Dit recentste nummer heeft een halloween/horror thema, wat het nog leuker maakt. (Gruwelijk = cool/tof in jargon van de striptekenares Maaike Hartjes en hier past het in beide betekenissen :-)). Enkele voorbeelden van knutselrecepten zijn een vleermuiskruissteekjespatroon, een gehaakte portefeuille in de vorm van een oogbal, knutselideeën met afval, een vilten pompoentas, en jawel, hoe maak je slijm!

Blog
Shop

Your Pretty Face is Going Straight to Hell #19

Tukru is afkomstig uit Finland maar woont in Engeland en schrijft in Your Pretty Face is Going Straight to Hell wat haar bezighoudt in haar leven. Dit nummer gaat vooral over haar band Sean Bean Death Scene. Op de een of andere manier kan ik me helemaal inleven in wat ze schrijft. Ik sympathiseer met haar onzekerheid en enthousiasme bij het oprichten van haar band, de eerste optredens, het maken van liedjes, het zoeken van een repetitiekot… De layout is even quirky: een vrolijk-chaotische knip-en-plak stijl met stukjes uit strips, heel erg girly tekenfilmfiguurtjes, foto’s van haar band en grotendeels handgeschreven tekst. Duidelijke riot grrrl invloed en dat heb ik graag.

Website: Vampire Sushi distro en Tukru’s blog

Wild Goats and a Locker

Reiszines vind ik zo goed als altijd heel leuk om te lezen, en Wild Goats is hier zeker geen uitzondering op. Uitstekend entertainment en persoonlijke niet-mainstream verhalen die duidelijk maken dat zines superieur zijn aan magazines! Schrijfster Flien trok er op haar eentje op uit door de Schotse heuvels, enkel in het gezelschap van Legoschaap (jawel, een schaap gemaakt van legoblokjes!) en soms vergezeld door de plaatselijke fauna. Je zou niet zeggen dat dit het eerste zine van deze zine-maakster is! Met een rugzakreis door Schotland als leidraad en grote dosissen humor, fantasie en speelse avonturen, is dit een zine dat nergens gaat vervelen. Tussen de vlot geschreven verhaallijn staan veel leuke tekeningen, met dezelfde maffe humor als in de tekst. De foto’s zijn helaas niet zo duidelijk door de donkere kopies, maar dat zien we graag over het hoofd. We want mooooooooooore!

E-mail

VORIGE RECENSIES