Soms besef ik dat ik niet meer helemaal kan volgen met de huidige golf van DIY feministische/vrouwenbands. De namen die spontaan in me opkomen als ik een lijstje van favoriete bands moet opsommen zijn bands die niet meer bestaan of al heel wat jaren meegaan zoals L7, Lost, Happy Home Makers, Protestera, Harum Scarum, Kittie en Beyond Pink. Dus daar moest dringend iets aan gedaan worden. Vorig jaar ben ik naar 2 buitenlandse Ladyfests geweest, en daar kwam ik veel verrassende nieuwe bands tegen. Ook platenlabels zoals Emancypunx Records bieden vers luistervoer.

Hieronder vind je 9 female-fronted en vaak ook feministische bands die mij bijzonder aanspraken, enkele bands om in de gate te houden (en te beluisteren, live te gaan bekijken en te promoten):

Anti-Corpos (Brazilië) facebook

All-female, all-lesbian feministische hardcore-punk.

 

Big Eyes (Verenigde Staten) bandcamp

Female-fronted rocktrio

 

Jesus and His Judgemental Father (Verenigd Koninkrijk) bandcamp

Stevige maar melodieuze riot grrrl rock

 

Kanipchen Fit (Nederland) website

Wilde dansmuziek waarop je moeilijk kan stil staan (en geen idee wat die bandnaam betekent)

 

Landverraad (Nederland) website

Anarcha-crust met bassiste van Bunnies On Strike en zangeres van Claptrap

 

Las Kellies (Argentinië) website

Gevarieerde dansbare maar moeilijk omschrijfbare muziek (beetje new wave, beetje postpunk, beetje psychedelische en elektronische invloeden, geen idee)

 

Pettybone (Verenigd Koninkrijk) website

Activistische hardcore-punk

 

Ponypack (Nederland) website

Indiepoprock met drumster van Dusty Blinds

 

Respect My Fist (Duitsland) facebook

All-female hardcore-punk

 

MEER LEZEN OP DEZE BLOG: