img_7293webZines (spreek uit als “ziens”) zijn een soort van zelfgemaakte magazines, maar toch verschillen ze ook heel hard van magazines, in vorm maar vooral in inhoud. Er bestaan een hele hoop – vooral Engelstalige – feministische zines en daar willen we op deze blog natuurlijk aandacht aan geven. Eerder hebben we al een tiental zines besproken. Die recensies kun je hier lezen.

De zines die ik zal bespreken zijn redelijk recent gepubliceerd (2012, 2013, sommige iets ouder en soms is de datum van publicatie niet vindbaar) en zouden nog beschikbaar moeten zijn bij de auteurs of bij zine distros. De meeste van deze zines heb ik gekocht/geruild/gekregen op Ieperfest en tijdens Ladyfest Berlin. In een volgend deel zal ik de zines bespreken die ik op Ladyfest Amsterdam en Queer Zine Fest London heb gevonden. Ladyfests, Alternatieve Boekenbeurzen, punkfestivals, etc zijn ideale plaatsen om zines te vinden, maar je kan ze ook online bestellen. Enkele Belgische mail-order zine distros zijn Mosh Potatoes en Airplane Food en ook FEL heeft enkele zines in stok. Soms kan je ook pdf-versies vinden die je zelf kan printen.

Not Asking For It #1

Hoera, een feministisch zine gemaakt door een meisje uit Gent! Zou de lokale grrrl zine scene aan het groeien zijn? De titel is een referentie naar het liedje “Asking for it” van Hole en de invloed van Courtney Love is merkbaar in de afbeeldingen doorheen het zine. Verder teksten, tekeningen en collages over feminisme, rape culture, lichaamshaar, kritiek op de melkindustrie en op auteursrecht en een interview met de zangeres van screamo band Heart On My Sleeve. Not Asking For It #1 is gepubliceerd in april 2013 en #2 is in de maak.

Bestel bij Mosh Potatoes
Online te bekijken

Mapping Our Madness

Mapping Our Madness is een doe-het-zelf werkboekje om te leren omgaan met crisissituaties, donkere buien of moeilijke momenten. Zo kan je bijvoorbeeld bijhouden wat je nodig hebt in zo’n situaties, welke vriend-inn-en je kan contacteren en wat ze kunnen doen om te helpen, veilige plekjes, triggers, dingen die je doen lachen, etc. Achteraan ook enkele handige websites. Eigenlijk heel belangrijk voor iedereen om bij te houden, voor jezelf en voor je vriend-inn-en.

Ik heb dit zine gekocht bij FadeX, een collectief uit Gent en Brussel die bezig is/was met geestelijke gezondheid, straight edge en queer activisme, maar ik weet niet zeker of ze het zine nu nog verspreiden. Het is onder andere hier nog verkrijgbaar.

Download pdf

D.I.Y. Berlin: Be Your Own Damn Tour Guide

cover_ii-bDit zine komt uiteraard uit Berlijn, gemaakt door Halley, een Amerikaanse ex-pat, singer-songwriter en organisatrice van Zine Fest Berlin. Dit zine is, naast de website van Stressfaktor, extreem handig als je een bezoek brengt aan Berlijn of van plan bent om er (langer) te blijven.

De tweede druk is van december 2012 en bevat informatie over leuke en vreemde dingen in Berlijn, parken, marktjes, zine projecten, info voor kunstenaars, gemeenschapshuizen, regelmatige activiteiten, cafés, boekenwinkels, queer plekken, info over openbaar vervoer en liften, ziekteverzekering, visa, jobs, kritiek op asielbeleid, en nog veel meer.

Extra: glitter op de cover!

Website van Halley’s distro Raumschiff
Ook beschikbaar bij Heavy Mental distro uit Berlijn

Infecticitis #13

infecticitis-13Ook gemaakt door Halley van D.I.Y. Berlin. Dit nummer van Infecticitis is een persoonlijke kritiek op kapitalisme. Met allerlei schematische tekeningen en doordachte argumenten legt ze haar visie uit op de vraag “where are you from?”, consumeren, geconstrueerde verdelingen en grenzen, de perfecte wereld en wat daar voor nodig is, maar ook schrijft ze over zonnebloemspiralen tekenen, slakken en insecten. Dit nummer is volledig met de hand gemaakt, dus ook handgeschreven (geen zorgen, ze heeft een duidelijk geschrift). Halley probeert steeds andere dingen met het medium van zines. Een vorig nummer van Infecticitis had bijvoorbeeld de vorm van een driehoek en kon gevouwen worden zodat het een piramide werd.

Website van Halley’s distro Raumschiff

Revoluzine #1

De maakster van dit zine vertelde me dat ze worstelde met taal bij het maken van haar zine. Ze woont in Wenen en wou het lokale Duitstalige publiek aanspreken, maar wilde tegelijk ook een internationaal bereik voor haar zine. Daarom koos ze voor een mengeling van Duits en Engels voor dit eerste nummer en een overwicht aan afbeeldingen en collages met zo weinig mogelijk lange teksten. Inhoudelijk gaat het vooral over schoonheidsidealen en lichaamsbeelden met algemeen feministische ideeën. Er worden beruchte foto’s van feministische graffiti naast tekeningen van Tank Girl en foto’s van vrouwenlichamen in allerlei vormen en maten getoond.

Mail: revoluzine(at)gmail.com

La Moustache #1

19_2013-06-04-13_08_07Het zine La Moustache wordt gemaakt door een queer collectief uit Berlijn met dezelfde naam dat optredens en feestjes organiseert. Het eerste nummer van hun zine is mooi zelf gedrukt in rood, blauw en zwart. Dat maakt het zine iets prijziger (maar nog steeds veel goedkoper dan het gemiddelde vrouwenmagazine), maar ’t is het waard. Binnenin artikels over touren als geluidstechnicus met een band, een queer muziek/video project uit Tsjechië, een DIY label in het internettijdperk, een strip die zich afspeelt in Brussel en hilarische experimentele interviews. Het tweede nummer is in de maak.

Website La Moustache

Doris #28

doris28Het zine Doris van Cindy Crabb uit de VS is een heuse zine klassieker. Het gaat al een hele tijd mee en wordt goed verspreid door distro’s. Het is een naam die ik al meermaals heb zien opduiken in boeken over zines ook. Maar zelf heb ik nog niet veel nummers gelezen, enkel een speciaal nummer over omgaan met depressie en dit 28ste nummer. Hierin schrijft Cindy over leven op het platteland met haar zus, over mini-paarden, over de dood van haar oma en een transgender vriendin. Alles getypt op een typemachine met kleine handgetekende illustraties.

Website Doris

Nostalgia #2

Nostalgia is een sfeervol gelay-out zine professioneel gedrukt in kleur. Het zit tussen een artzine, zine en magazine in. Zine-maakster Sarah Bracken heeft een duidelijke voorliefde voor alles wat met nostalgie te maken heeft: oude foto’s (of foto’s die oud lijken), handwerk, brieven, oude films (ze schrijft over de Lumiere Brothers)… In Nostalgia #2 zitten ook leuke ideetjes in om te experimenteren met foto-emulsie en brievenbussen te verstoppen in publieke plaatsen (“letterboxing”). Ze is zelf een van de organisatrices van Dublin Zine Fair.

Website van de zine-maakster
Website van haar zines

Meer zines lezen?