toemdiedoemIn oktober vierde De Tweede Sekse blog haar vierde verjaardag. Een half jaar na de opstart schreef ik zelf mijn eerste bijdrage. Toen ik 4 jaar geleden uitgenodigd werd om deel uit te maken van het redactieteam van De Tweede Sekse wist ik niet of ik wel genoeg schrijfinspiratie ging hebben. Ik schreef wel in mijn eigen feministische zines, maar daarin stonden toen vooral reisverslagjes en strips. Een blog was veel directer en leek om een ander soort van teksten te vragen. Maar toch aanvaardde ik het aanbod en ik heb er zeker geen spijt van.

Mijn zines schreef en schrijf ik meestal in het Engels, waardoor het een grote stap leek om nu in het Nederlands m’n zeg te doen. Engels is soms een soort van schild en doet teksten beter klinken, hetzelfde met liedjesteksten. Zou ik wel tevreden zijn van wat er uit mijn Nederlandstalige pen ging kruipen? Maar dat bleek goed mee te vallen, eigenlijk vloeide alles er nog vlotter uit, en buiten enkele onvertaalbare of moeilijk vertaalbare Engelse termen (zoals “empowering”, “gender” en “harassment”), is m’n Nederlandse woordenschat natuurlijk veel uitgebreider.

Door mijn interesse in het schrijven van zines, besloot ik daar mijn eerste blogtekst aan te wijden. Het werd een analyse van de link(s) tussen feminisme en zines. Daarna volgden er teksten over kunst (tot nu toe een van de populairste blogbijdragen op de Tweede Sekse – hiep hoi!), street harassment (op dit moment interessant vanwege het debat rond de film “Femme De La Rue” en de pas opgestarte “Hollaback”-actiegroepen in België), geschiedenis, anarcha-feminisme en nog veel meer. Het schrijven voor de blog moedigde me aan om meer en grondiger na te denken over feministische thema’s. Dingen die ik als vanzelfsprekend beschouwde moesten nu met argumenten onderbouwd worden. Ook door het lezen van de teksten van de andere blogsters heb ik veel bijgeleerd.

Naast het ontwikkelen van schrijfstijlen en argumentaties over feministische kwesties, had schrijven voor de Tweede Sekse blog ook een ander leuk gevolg. Aangezien zowel muziek as feminisme tot mijn passies behoren, begon ik al snel met het schrijven van een reeks over feministische muziek. Ik besloot om van de blog gebruik te maken om een oproepje voor het vinden van bandleden de wereld in te sturen. Met een zoekertje kon ik proberen om feministische muzikantes samen te krijgen die net als ik geïnteresseerd waren om een band op te starten. Ik had geen idee of het succesvol ging zijn, maar het bleek van wel! Niet lang na de publicatie van het zoekertje, kreeg ik enkele reacties, waaronder twee van mijn huidige bandleden. Dankzij zoektermen als “crust zangeres gent” en “riot grrrl band” kwamen ze bij mijn zoekertje terecht. We hebben samen met enkele anderen de band Vagina Dentata opgericht en we zijn nu al een hele tijd samen aan het repeteren – bijna klaar voor optredens! Ik droomde altijd al van een eigen band. Dat de Tweede Sekse blog hieraan heeft kunnen bijdragen, betekent veel voor me.

Zo is de blog niet alleen een virtueel platform om meningen te delen en te discussiëren, maar kunnen er ook echte ontmoetingen uit ontstaan. Ontmoetingen tussen feministes, schrijfsters, activistes, muzikantes… Dit alleen al maakt het schrijven de moeite waard. Op naar de volgende verjaardag!