Wat is objectificatie eigenlijk? Objectificatie van vrouwen betekent dat van vrouwen objecten worden gemaakt, dat vrouwen als objecten zonder eigen wil gezien worden en onmenselijk behandeld worden. Dit kan gebeuren door de manier waarop vrouwen in beeld worden gebracht, de manier waarop over vrouwen wordt gepraat en ook hoe wij vrouwen worden behandeld. Ook zelfobjectificatie bestaat – dat is vrij voorkomend gezien de manier waarop wij worden opgevoed en de media ons voortdurend voorstellen.

Objectificatie kan bijvoorbeeld door slechts delen van vrouwen af te beelden. Heel vaak worden de hoofden niet getoond zoals op onderstaande foto van FEMEN – maar het kan ook dat bijvoorbeeld enkel benen of borsten getoond worden.

De foto van FEMEN heeft nog enkele belangrijke aspecten. De hoofden worden niet getoond, de vrouwen vormen de kleuren van de Franse vlag. De foto is ook – zoals alle foto’s van FEMEN – duidelijk en opzettelijk seksueel. Seksueel volgens de huidige pornocultuur, dan toch. Deze foto’s worden door de groep zelf gekozen, het is dus niet enkel de andere media die hen zo voorstellen. Door de hoofden niet te tonen vergroot de inwisselbaarheid. Dat is voor FEMEN bijvoorbeeld ongebruikelijk omdat ze meestal gaan voor een personencultus.

Objectificatie staat tegenover het feministische basisprincipe dat vrouwen mensen zijn en dat we dus ook willen dan vrouwen als mensen behandeld worden. Objectificatie en seksualiteit horen bij elkaar zoals milieuvervuiling en de planeet Aarde. De link ertussen verstoort de menselijke relaties enorm: vrouwen zien zichzelf vaker als objecten, kunnen minder genieten van seks, mannen zien vrouwen hierdoor vaker als objecten om te gebruiken – als een soort masturbatiehulpmiddel – en behandelen ons minder vaak met respect en met aandacht voor onze gevoelens en wensen.

Objecten kunnen natuurlijk ook geen eigen wil hebben en dus ook geen nee zeggen. Kortom, objectificatie is een belangrijk onderdeel van en patriarchale samenleving en iets waar iedereen last van heeft tot op het allerpersoonlijkste niveau.

Advertenties