“Vrouwen moeten zich goed bewust zijn dat bepaalde signalen die ze uitzenden door de mannen anders kunnen worden geïnterpreteerd. Wees bewust van de reikwijdte van de signalen die je uitzendt. Dat is een heel goede tip die ik kan geven”

–  Ali Salmi, Mechelse schepen van Gelijke kansen en preventie (De Standaard)

Het is altijd goed als mannen tips gaan geven aan vrouwen om minder vaak lastig gevallen te worden. Ik wou dat er eens iemand op tv kwam en mannen aansprak op hun gedrag en om hun verantwoordelijkheid te nemen. Dat zou nu eens geweldig zijn.

Tegen deze uitspraak is wel gereageerd door andere politici. Da’s goed op zich, maar ik heb toch weinig vertrouwen in hun reacties, het lijkt weer een geval op het snijpunt van seksisme en racisme.

Als leden van de N-VA zich hiertegen uitspreken is het wel helemaal belachelijk, als je weet dat de N-VA de aanrander Pol Van den Driessche niet eens heeft buitengegooid maar enkel “gereduceerd” heeft tot communicatie-adviseur. Pol Van den Driessche is natuurlijk een blanke man van het old boys clubje, dat zou wel eens een rol kunnen spelen. Op de blog holebiplus wordt een analoge analyse gemaakt: “Zelfs NVA en VB zullen zich tegen seksisme en homofobie uitspreken als ze daar een racistische draai aan kunnen geven.” En op die manier worden we allemaal weer misbruikt voor andermans agenda.

De schepen heeft zich verontschuldigd. Over verontschuldigingen moet ik ooit nog eens schrijven, maar ik vind dat niet voldoende. Als je een dergelijke opmerking maakt, wil dat zeggen dat je visie op het probleem zelf problematisch is.

Zie ook deel 1 en een overzicht van sociale machtstechnieken.