geïnspireerd op Vicious IreneZOEKERTJE:

Zoals je eerder al kon lezen ben ik op zoek naar bandleden om een feministische band op te richten. Sinds kort woon ik in Gent en ik koester een stille hoop om hier veel feministische muzikantes en queer punksters aan te treffen. Ik speel zelf gitaar en dus ontbreken vooral nog drum en zang. Eventueel ook bas, tweede gitaar, viool, keyboard, kazoe, saxofoon… Ervaring is niet nodig, enthousiasme wel!

Liefst wil ik muziek spelen in deze genres: punk, crust, hardcore, riotgrrrl, queercore, grunge, electropunk, metal, vanalles-wat-allegaartje of een combinatie daarvan. Dus met gitaren en niet te zacht. Qua songteksten zijn feministische onderwerpen uiteraard verplicht. 😛

Ik haal mijn inspiratie onder andere uit deze (al dan niet expliciet feministische) bands:

Een paar jaar geleden heb ik in een paar bands gespeeld (stijl: crust/anarchopunk/hiphop/dub) en nu mis ik het repeteren en optreden. Op m’n eentje maak ik al vele jaren muziek als Lost Luna en ik ben pas begonnen in Suffragettes Not Dead, een gelegenheidsband die haar inspiratie haalt bij de suffragettes. Maar aangezien een van mijn bandgenotes er in slaagt om in een handvol bands tegelijk te spelen, kan er voor mij vast ook nog een eentje bij. 🙂

Laat mij iets weten of REAGEER door een reactie te plaatsen onderaan deze tekst als je geïnteresseerd bent om mee te doen! Een repetitiekot in Gent is al beschikbaar.

Als je niet in de buurt van Gent woont of een andere muziekstijl wil spelen, zet je zoekertje hieronder! Hoe meer feministische bands, hoe beter!

WAAROM IN EEN FEMINISTISCHE BAND SPELEN?

  • het is een vorm van (cultureel) activisme
  • verspreiden van feministische ideeën via songteksten
  • plezant om samen muziek te maken en op te treden
  • jezelf op een creatieve manier uitdrukken met muziek, performance en woorden
  • reageren tegen het seksisme in de muziekwereld en meer evenwicht bieden tegen de mannelijke dominantie daarin
  • je boosheid kwijt kunnen in liedjes en op het podium
  • je vrolijkheid tonen in liedjes en op het podium
  • anderen inspireren
  • toeschouwersters doen dansen
  • leuke mensen ontmoeten, vriendschappen sluiten en contacten leggen
  • samen optreden of touren met andere leuke bands
  • deel zijn van de feministische muziekrevolutie!

OVERZICHT VAN DE TEKSTEN UIT DE REEKS “FEMINISTISCHE MUZIEK”:

