Mensen zonder humor, gelieve u te onthouden. Collega feministes daarentegen – mijn ervaring is dat feministes juist bijzonder veel gevoel voor humor hebben, alleen kunnen seksisten daar meestal niet mee lachen – als je nog eens wat wil opsteken terwijl je regelmatig van je stoel valt van het lachen, of toch minstens enkele brede grijnzen niet kan onderdrukken… daarvoor is er de blog Rage Against the Man-chine, geschreven door Nine Deuce.

I’m basically a “man” trapped in a woman’s body. What I mean is that, like a person with a penis, I act like a human being and expect other people to treat me like one even though I have a vagina. That doesn’t mean anyone ever meets my expectations, but I still have them.

— Nine Deuce, Who is this bitch

Waar te beginnen… Nine Deuce is een radfem met een heel scherp inzicht in de patriarchale cultuur van onze maatschappij. Ze schrijft radicaal, helder en sarcastisch, een goed voorbeeld is haar What Would A Dude Do tekst (met heel wat nuttig advies trouwens).  Ze is ook een anti-pornografie activiste. Zij persoonlijk – meningen bij feministes lopen hierover sterk uiteen – wil pornografie niet verbieden maar wel voor bewustmaking zorgen, een tegenstem laten horen. En dat kan ze: haar ondertussen negendelige reeks over pornografie is wel het beste dat je daar ergens op de blog-wereld over zal kunnen vinden. Ze heeft nog een aantal andere interessante artikelreeksen, zoals de “War on terr’r” (ze herdefinieert hier terreur als een patriarchale oorlog tegen vrouwen) en BDSM (“the sexual equivalent of being into renaissance faires”).

Zoals de meeste radicaal feministes krijgt ze regelmatig te maken met MRA’s – masculinisten, of men’s rights activists in het Engels. In haar tekst MRA’s: a bunch of fucking crybabies hakt ze er fijn op in. Net zoals op zogenaamde “sex-positive” feministes. Zogenaamd seks-positieve feministes zijn, kort gedefinieerd, meestal mensen die voor pornografie zijn en de mensen die daar bedenkingen over hebben willen afschilderen als preutse seuten die dringend eens een goeie etc etc. Laat het duidelijk zijn dat ik niet van die term gediend ben. Er is trouwens een interessante analogie met de abortusdebatten: de mensen die tegen abortus zijn schilderen zichzelf af als pro-life, daarmee de tegenstanders brandmerkend als “tegen …”

As much as I hate the fact that “sex-positive” “feminists” have nearly succeeded in reducing the feminist movement to arguing over whether waxing one’s pubes is or is not a revolutionary act, I do have to admit that sex plays a large role in my view of feminism, if only because it lies at the center of a large majority of the most visible forms of oppression that women face.

— Nine Deuce, Sex! Sex! Sex! Sex!

Op haar blog langs de rechterkant staan een heleboel van haar meest populaire posts, een goeie handleiding voor eens wat dieper op de site te graven. Fantastische teksten zoals Duck season! Rabbit Season!, There is NO REASON to bleach your butthole, I hate sweatshops, If Bratz Dolls were real, verdienen het om nog een stuk populairder te worden dan ze al zijn.

And the silly little feminist in me simply doesn’t ‘get’ why the definitions of super-sexaaaayyyy exactly mirrors patriarchal fantasies and pornography as they have been for centuries past. Why is it necessary to co-opt the ‘whore’ side of the Madonna/whore paradigm instead of – yanno – scrapping the paradigm altogether? Am I stupid to think that if the patriarchal mainstream declares something edgy, sexy and subversive, then it’s probably the farthest you can get from the truly subversive? How about being a sexual being without actively loading that sexuality with signifiers of ‘edginess’? Might that be possible?

— Nine Deuce, Duck season! Rabbit Season!

War on terror

So, what is terrorism? I’m not letting some crew of old coots at Webster or Random House make this call for me, I’m defining it myself. (…) As it’s defined above, women are victims of terrorism throughout their lives, and it works effectively to limit their behavior, their choices in life, and their development as human beings.

— Nine Deuce, War on terr’r begins, graphics at 11

In haar war on terror reeks gaat Nine Deuce dieper in op verschillende mechanismen van onderdrukking. In deel 1, “shut up, asshole” gaat ze in op lastigvallerij / harassment, deel 2 (“she’s such a slut”) gaat het over hoe vrouwen van jongsaf aan de boodschap internaliseren dat de hoofdreden van hun bestaan hun aantrekkelijkheid en beschikbaarheid naar mannen is, dat ze met andere vrouwen in competitie staan voor mannelijke aandacht, dat vrouwen vaak elkaar aanvallen om  elkaar binnen bepaalde krijtlijnen te houden…

There are a lot of women who have decided to side with the terrorists and adopt their tactics toward other women in the hopes that, by doing so, they can appease the terrorists and protect themselves from acts of terrorism. I’m here to tell you appeasement doesn’t work (…)

— Nine Deuce, The War on Terr’r Part Two: She’s Such A Slut!

Deel drie gaat over de medische industrie, deel 4 over abortus, deel 5 over de reclameindustrie, en deel 6 gaat over verkrachting en patriarchaat. Aanraders, allemaal aanraders. Nine Deuce schrijft bijna té goed 🙂

What does that image of rape do in service of the patriarchy? It allows all but that very small proportion of rapists whose actions have threatened the patriarchy itself off the hook, and it does a fairly sound job of controlling women by making them afraid to venture out alone or overstep the bounds of acceptable female behavior (i.e., it’s an effective terrorist tactic).

— Nine Deuce, The War on Terr’r Part Six: The Wiener as a Weapon (On Rape, Sexual Assault, And Patriarchy)

Pornografie

“pornography is a force that operates only to the detriment of everyone who comes into contact with it”

In porn part 1 – how i became a rad feminist legt Nine Deuce uit hoe ze initieel tot een kritische blik op pornografie kwam, door haar ervaringen met mannen en de pseudo-hipheid van porno.

In porn part 3 – porn ruins sex – gaat Nine Deuce in op de gevolgen van pornografie voor emoties en relaties:

I’ll say it again: Pornography hurts people. It destroys relationships, prevents people from developing healthy sex lives, cripples the sense of empathy, and generally hinders people’s ability to form the kinds of connections that make life interesting and worthwhile.

Ik ben het hier helemaal mee eens, door pornografie is er juist minder ruimte om te doen waar we zin in hebben, om te ontdekken wat we willen, etc. Pornografie verkleint de geestelijke ruimte voor bevrijdende seksualiteit.

actual depictions of female pleasure in porn are about as common as Civil War re-enacters that aren’t racists, but men expect women to look enthusiastic about what’s being done to them in porn, or else it just isn’t fun. I mean, who wants to feel guilty about using someone like a blow-up doll?

In porn part 4 – half of the big picture gaat in op een precizering van welke soorten pornografie, de excuses van mannen die pornografie gebruiken en enkele visies van Robert Jensen.

The defense of their porn use that most men half-assedly trot out in arguments amounts to a self-imposed short-sightedness and a self-constructed world of very shaky delusions about the purported “harmlessness” of their actions. I am about to produce some facts and analysis that I expect should ruin the porn experience for any dude who is even remotely thoughtful and honest with himself

In deel 6 heeft ze het over Stockholm Syndroom, dit is kortweg een psychologisch fenomeen waarin mensen die geen uitweg meer zien, hun levensomstandigheden dan maar gaan aanvaarden en vaak zelfs verdedigen – als je niet weg kan  uit een gruwelijke situatie, moeten je hersenen iets doen om je te laten overleven. Het feit dat dit nogal eens voorkomt met betrekking tot pornografie en prostitutie lijkt me evident voor iedereen behalve de meest doorgeslagen pornografieverdedigers.  Wat interessant – en lees: vervelend – is, is dat dit argument tegenwoordig in de postmoderne feministische kringen niet meer als argument aanvaard wordt, je kan “niet meer zeggen wat andere mensen denken of waarom ze iets willen” dus sommige psychologische adaptaties mogen blijkbaar niet meer besproken worden. Pech voor hen is dit geen pomo-blog en doen we het toch.

Deel acht, Rights vs. Privileges, gaat in op het verschil tussen rechten en privileges, iets waar mannen  en andere onderdrukkers nogal eens wat problemen mee hebben gezien mannen (en zeker de welgestelde blanke versie) in discussies over eender wat (feminisme bijvoorbeeld) klagen over “discriminatie”.

What we are seeing in each of these examples is classic rights inflation coupled with willful myopia. These over-privileged, whiny little assholes who’ve never had to deal with any sort of serious infringement upon their rights (even if we conceive of the term “rights” broadly to include life, liberty, the pursuit of happiness, a big house, a pure-bred Labrador, unlimited micro-brews, a big-ass truck, a higher salary than their talent and skills warrant, more social prestige than their worth as human beings can account for, and the freedom to act like Larry the Cable guy and then ask people to take their points of view seriously) have come to see their privileges as rights, and to use language that ought to be reserved for decrying the most egregious of abominations to defend those privileges.

Nine Deuce, Porn Part 8: Rights vs. Privileges

Lezen, lezen, lezen!

Advertenties