Voor mensen die er écht niet genoeg van kunnen krijgen, en na de reeksen op deze blog nog meer willen lezen – misschien iets serieuzer of wetenschappelijker – over evolutionaire psychologie, darwinistisch feminisme en sociobiologie, hier alvast een lijstje van degelijke boeken over het onderwerp… Meer leestips zijn altijd welkom!

The Trouble with Nature – Sex in Science and Popular Culture van Roger N. Lancaster is een heerlijke, grappige en wetenschappelijk degelijke aanval op al te genetisch denken i.v.m. gender en seksualiteit (“the gay gene”).

Vorig jaar kreeg ik van een docent filosofie nog een tip: Evolutionary Psychology as Maladapted Psychology van  Robert C. Richardson.

Verder heb ik nog een leuk boek gekregen van een weerwolf uit Berlijn, The Myth of Mars and Venus van Deborah Cameron (review 1, review 2, interview). Met allerlei wetenschappelijk onderzoek gaat ze in op veel voorkomende mythes rond sekseverschillen en kijkt ze wat er wel en niet klopt van biologische verschillen. Helder, inzichtelijk, kritisch en met de nodige humor.

Deborah Cameron vertelt in een interview – en uitgebreider in het boek – iets over communicatie (“De Grote Misverstanden Tussen Mannen en Vrouwen”) waardoor ik op slag grote fan ben:

“If, for instance, anyone disagrees with someone else, it’s seen to be because they don’t understand each other. Well, actually you could understand me and still disagree with me. Likewise, if a train is delayed or cancelled, all anyone’s interested in is whether there is an appropriate announcement. Communication has become a substitute for actual problem solving.”

“Where this relates to the Mars and Venus books is that they say problems in relationships between men and women are all down to communication. The misunderstandings are not, for instance, about the fact that men and women are both vying for jobs, or power, or status, or time. That’s quite comforting to a lot of people.”

– Deborah Cameron, Talking tosh on Mars and Venus

Ik heb nog niet veel zines gevonden over dit onderwerp, maar daar moet ik nog eens goed naar zoeken… In de zine Be All You Can Be, samengesteld door een rebelse zuster, staat alvast nog een oudere tekst van mezelf, Sex Differences: Who Cares? – een tekst die ik wat langer aan het uitwerken ben voor volgende blogteksten of artikels. Via haar kreeg ik ook nog een goed artikel te pakken uit het fantastische boek Sisterhood is Forever: Biologically Correct van Nathalie Angier.

En last but not least, mijn vrienden blijven me maar boeken van Anne Fausto-Sterling aanraden (Myths of gender: biological theories of women and men, Sexing the body: gender politics and the construction of sexuality, …) – ik beloof het, na al die andere boeken ga ik daar aan beginnen!

Het valt me op dat veel mensen met nogal wat humor over dit onderwerp schrijven. Ik heb zelf ook al gemerkt dat het gewoon heel moeilijk is om dat niet te doen, het is zodanig belachelijk allemaal, je kan bijna niet anders dan eens goed lachen. Bovendien is humor vaak een goed wapen tegen ontmoediging als je weer tegen een zee van onzin aan het ingaan bent.

Verder valt het me ook op dat veel kritiek juist komt van biologen, die wel aanhangers zijn van de evolutietheorieën van Darwin maar niet van evolutionaire psychologie, nog een teken aan de wand dat er iets mis is met dat hele veld – is er daar ergens wel een wetenschap? Ik vraag het me af.

Veel leesplezier, en weg met evolutionair psychologisch gezwets. Denk eraan: feminisme is het hoogste niveau van menselijke evolutie!

Teksten van Andrea Dworkin over dit onderwerp:

Teksten op deze blog over dit onderwerp:

