leeuw_in_kooiDe lijst van boeken die ik dringend moet lezen wordt ondertussen angstwekkend hoog, maar bovenaan de stapel ligt “Een leeuw in een kooi“, wat ik zou omschrijven als het feministische en antiracistische antwoord op de mediagekte rond de hoofddoek, de omringende “Vlaamsche cultuur” slag en het “integratie” / emancipatiedebat.

Er is hier al eerder geschreven over islamofobie en racisme, waarbij ik net zoals veel andere feministes (o.a. bij het Vrouwen Overleg Komitee) de politiek van Dirk Verhofstadt op de korrel heb genomen; sindsdien is de situatie nog erger geworden.

Effectief een hoofddoekenverbod, zware aanvallen op de groepen die voor het baas over eigen hoofd principe strijden, een verbod op betogingen… het is allemaal niet meer om te lachen.

Rebelsister en ik waren aanwezig op de voorstelling van het boek in de KVS te Brussel. Het was interessant en grappig. Verschillende van de auteurs kwamen aan het woord en er was ruimte voor humor, veel humor. Het is dan ook goed lachen met de meer extreme verdedigers van de Vlaamsche cultuur. Langs de andere kant is het ook serieus: de manier waarop het debat tegenwoordig gevoerd wordt is van een ranzig racistisch niveau dat politici en media onwaardig is.

Het feministische / antiracistische antwoord is scherp, mooi en divers. Ik ben altijd blij als verschillende auteurs de handen in elkaar slaan en samen schrijven, vaak worden boeken daar veel interessanter door. Behalve de zes hoofdauteurs zijn er ook nog bijdragen van vele anderen waaronder Ida Dequeecker, Paul Goossens, Ico Maly en Olivia Rutazibwa (zie hier een volledig overzicht van de auteurs).

Kortom, moge dit boek uw geest warmen in tijden van zware koudefronten in de media!

Meer lezen

  • Voor mij persoonlijk was negen jaar geleden, toen ik begon als prille activiste tegen racisme, Antiracisme van Jan Blommaert en Jef Verschueren een fantastische inleiding. De kijk van Jan Blommaert op een begrip als tolerantie heeft me voor veel valkuilen kunnen behoeden (hoop ik). Het boek is denk ik niet meer te krijgen maar op deze site kan je bijvoorbeeld hoofdstukken van een ander boek van Blommaert lezen over tolerantie of veiligheid.
  • De boeken van bell hooks, een bekende Amerikaanse feministe, zijn zowel vlot leesbaar als lekker kritisch en vormen een inleiding over de combinatie feminisme / antiracisme en de intersecties tussen seksisme, racisme en klasse. Dergelijke boeken zijn noodzakelijk zeker ook voor witte feministes die hun eigen kijk in vraag moeten blijven stellen om geen blinde vlekken te vertonen op dit gebied.